Brev:
Råd vedr. døgnrytme og rejse
14. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Råd vedr. døgnrytme og rejse
Kære Helen
Jeg har nu skrevet til dig to gange, og har været rigtig glad for dine konstruktive og anvendelige tilbagemeldinger, så nu forsøger jeg mig endnu en gang...
Det går rigtig godt med lille S: Han er efterhånden ved at være kommet ind i en fast aften/natterytme, og amningen fungerer også fint.
Den sidste uge har S dog virket lidt 'utidig'; har haft svært ved at falde til ro og har ikke sovet så længe ad gangen om dagen. Tidspunktet passer med, at han er blevet 12 uger, og vi kan da også se en rivende udvikling hos ham. Han har hele tiden været en meget nysgerrig dreng, og denne nysgerrighed bliver bare større og større! Han er også i fuld gang med at finde ud af, hvad hænderne kan bruges til, og er også blevet gladere for at ligge på maven, nu hvor han er i stand til at løfte hovedet i længere tid og se sig omkring.
Da der sker så meget med S for tiden, forsøger jeg at lægge ham til at sove før han udviser egentlige træthedstegn, hvilket han accepterer og hurtigt falder i søvn. Hvis han kun sover 45 min. forsøger jeg at gå en tur med ham i barnevognen, så han kan få sovet lidt mere.
Dag, aften og nat ser nogenlunde sådan ud:
Vågner ca. kl. 7: Ammes
9/9.30: Formiddagslur, varighed 45 min - 2½ time.
10/11: Ammes
12/13: Middagslur, varighed 45 min - 2½ time
13/14: Ammes
Eftermiddag, aften og nat: Her er der to muligheder:
1. Eftermiddagslur á ca. 1 times varighed, ammes ved 17/18-tiden, puttes ved 19/20-tiden. Sover herefter til kl.23/00, får flaske, sover igen til 3/4-tiden, ammes, sover (ofte uroligt) til 6/7-tiden.
2. Ingen eller kort eftermiddagslur, ammes ved 17/18-tiden, sover fra ca. kl. 18 til kl. 21/22, ammes, sover til kl. 1/2, får flaske, sover til kl. 4/5, ammes og sover (ofte uroligt) til 6/7-tiden.
Umiddelbart vil jeg tro, at ovenstående rytme er ganske normal - er der noget, der virker 'forkert', og/eller noget, vi kan ændre på?
Om 1½ uge rejser vi til Lissabon, hvor vi skal være i en måned. Vi har lejet en lejlighed, og regner med, at det vil være fint for S, så længe hans forældre er dér...
Vi er således afsted, når S er 3-4 mdr., og jeg vil derfor høre dig, om der er nogle bestemte ting ift. hans rytme og udvikling, vi skal være opmærksomme på, da det jo er en periode, hvor der sker meget med ham?
Skal vi f.eks. begynde at indføre mere faste sovetider både dag, aften og nat?
Vi skal flyve derned med en mellemlanding i Madrid. Jeg har tænkt mig at amme ham, når vi letter og lander, er der andre gode råd til rejsen?
Med venlig hilsen
S's mor