Råd vedr. døgnrytme og rejse

14. oktober 2007

Alder:
3 mdr.

Råd vedr. døgnrytme og rejse

Kære Helen

Jeg har nu skrevet til dig to gange, og har været rigtig glad for dine konstruktive og anvendelige tilbagemeldinger, så nu forsøger jeg mig endnu en gang...

Det går rigtig godt med lille S: Han er efterhånden ved at være kommet ind i en fast aften/natterytme, og amningen fungerer også fint.

Den sidste uge har S dog virket lidt 'utidig'; har haft svært ved at falde til ro og har ikke sovet så længe ad gangen om dagen. Tidspunktet passer med, at han er blevet 12 uger, og vi kan da også se en rivende udvikling hos ham. Han har hele tiden været en meget nysgerrig dreng, og denne nysgerrighed bliver bare større og større! Han er også i fuld gang med at finde ud af, hvad hænderne kan bruges til, og er også blevet gladere for at ligge på maven, nu hvor han er i stand til at løfte hovedet i længere tid og se sig omkring.

Da der sker så meget med S for tiden, forsøger jeg at lægge ham til at sove før han udviser egentlige træthedstegn, hvilket han accepterer og hurtigt falder i søvn. Hvis han kun sover 45 min. forsøger jeg at gå en tur med ham i barnevognen, så han kan få sovet lidt mere.

Dag, aften og nat ser nogenlunde sådan ud:

Vågner ca. kl. 7: Ammes
9/9.30: Formiddagslur, varighed 45 min - 2½ time.
10/11: Ammes

Annonce

... Middagslur, varighed 45 min - 2½ time
13/14: Ammes
Eftermiddag, aften og nat: Her er der to muligheder:

1. Eftermiddagslur á ca. 1 times varighed, ammes ved 17/18-tiden, puttes ved 19/20-tiden. Sover herefter til kl.23/00, får flaske, sover igen til 3/4-tiden, ammes, sover (ofte uroligt) til 6/7-tiden.

2. Ingen eller kort eftermiddagslur, ammes ved 17/18-tiden, sover fra ca. kl. 18 til kl. 21/22, ammes, sover til kl. 1/2, får flaske, sover til kl. 4/5, ammes og sover (ofte uroligt) til 6/7-tiden.

Umiddelbart vil jeg tro, at ovenstående rytme er ganske normal - er der noget, der virker 'forkert', og/eller noget, vi kan ændre på?

Om 1½ uge rejser vi til Lissabon, hvor vi skal være i en måned. Vi har lejet en lejlighed, og regner med, at det vil være fint for S, så længe hans forældre er dér...
Vi er således afsted, når S er 3-4 mdr., og jeg vil derfor høre dig, om der er nogle bestemte ting ift. hans rytme og udvikling, vi skal være opmærksomme på, da det jo er en periode, hvor der sker meget med ham?
Skal vi f.eks. begynde at indføre mere faste sovetider både dag, aften og nat?

Vi skal flyve derned med en mellemlanding i Madrid. Jeg har tænkt mig at amme ham, når vi letter og lander, er der andre gode råd til rejsen?

Med venlig hilsen
S's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder